Khamis, 10 Mei 2007

Pemandangan Dari Bilikku

Salam pertemuan,

Hari ini, saya kongsikan apa yang saya nampak dari kerusi saya dan apa yang saya nampak di kerusi saya.

Hehe, saja jer...tengah boring dan kering idea. Kalo nak bagi komen, silakan!

10-05-07_1340.jpg

Ini pemandangan dari atas kerusi yang saya duduk ni. Memandang ke sebelah kanan dan dapatlah keadaan seperti ini. Fail bertimbun tu, statistik. Fail untuk saya settlekan apa-apa ada kat atas meja tu...nampak macam sikit, tapi banyak nak kena buat.

10-05-07_1342.jpg

Komputer buruk yang disediakan untuk buat kerja, surfing, dan update blog. (Dua yang terakhir tu curi-curi buat.. :razz: )

10-05-07_1349.jpg

Sebelah kanan adalah almari untuk simpan segala macam baju, kot, blazer dan tali leher. Sofa tu adalah untuk dibuat tidur masa tengahari kalo mengantuk sangat.

10-05-07_1351.jpg

Peta tu untuk tengok kawasan mana yang nak kena buat lawatan atau untuk kerja-kerja yang berunsur geopolitik dan lain-lain. Oh, ini peta Penang sahaja, negeri lain saya tak campur.
 
Ok, itu sajalah untuk hari ni, nanti saya tambah lagi...

Chow,

~leLabu~
 

Rabu, 9 Mei 2007

Hitam Dan Putih Dalam Hidupku...

Salam pertemuan,

Ada satu kejadian yang membuatkan saya ingin menulis pasal kaler hitam dan putih. Ya, hitam dan putih. Kaler yang semua orang kenal. Kaler yang tv lama pun boleh keluarkan, tak perlu tv plasma 42 inci.

Katakan, ada dua helai kain: hitam dan putih. Kalo hitam di belakang, dan putih di depan, pasti warna hitam itu masih dapat dilihat bukan? Walaupun samar-samar.

Tapi kalo putih di belakang dan hitam di depan, pasti yang nampak cuma hitam bukan? Tak nampak langsung kain putih di belakang.

Begitu jugak dengan apa yang kita lakukan hari-hari. Walaupun orang nampak  kebaikan (putih) yang kita lakukan hari ini (depan), tapi kebaikan kita masih dibayangi dengan kesilapan (hitam) masa lalu kita (belakang).

Dan, orang takkan nampak kebaikan (putih) yang kita lakukan dahulu (belakang), apabila sekarang kita melakukan kesilapan (hitam) hari ini (depan). Sebanyak mana  pun kebaikan yang pernah kita buat, takkan nampak, dihapuskan dengan sekali kesilapan/kejahatan yang kita lakukan hari ini.

Ok, cukuplah dulu sesi muhasabah diri untuk hari ini...

Apa yang membuatkan saya ingin menulis pasal hitam dan putih?

Oh, ya! Apabila anda memakai baju kebaya yang melekat ke badan yang berwarna putih, pastikan anda tidak memakai bra yang berwarna hitam! Kerana bra itu yang lebih terserlah. Atau itu memang cara memakai baju kebaya? :razz:

Sehingga bertemu lagi,

~leLabu~

Selasa, 8 Mei 2007

Variation Is Enemy Of Quality!

Salam sejahtera semua,

Saya ke Glenmarie, Shah Alam pada hari Khamis kerana urusan kerja. Bukannya saya bekerja di sana. Ada yang mungkin salah faham. Saya tidak bekerja di sana. Saya bekerja di Georgetown, Pulau Pinang dan saya menetap di Balik Pulau, Pulau Pinang.

Tiga kali pulau : Untuk sampai ke rumah saya, perlu merentasi tiga pulau. Al-maklumlah,  rumah saya di Pulau Betong, Balik Pulau, Pulau Pinang. Nak taip alamat saya, kena tulis tiga perkataan pulau... :razz:

Saya berkursus tiga hari di Holiday Inn Glenmarie. Kursus apa? Kursus ISO 9001:2000. Hehe, ini lah agensi kerajaan, ISO 9000 tak lama lagi akan muncul dengan version baru, barulah kalut nak upgrade ISO 9002:1994 ke ISO 9001:2000.

Sekali sekala rasa nak tergelak jugak bila saya tengok agensi tempat saya bertugas ni dapat ISO 9002:1994 pada November 2000. Sebab apa? Sebab ISO 9001:2000 keluar pada December 2000. Nampak macam sejarah nak berulang jer.. Entah-entah lepas dapat version 2000 ni, dok dua tiga bulan, ISO 9000 dah keluar version baru... :grin:

Oh, saya jadi participant dalam menyediakan dokumen ISO 9001:2000 tersebut. Tidaklah susah sangat sebenarnya. Saya ada engineering background, jadi proses mereverse-engineeringkan satu proses dan membuat satu proses yang lebih mantap bukanlah sesuatu yang asing. Lagipun, saya juga pernah terlibat dalam menyediakan dokumen ISO 9001:2000 untuk syarikat tempat saya bekerja dulu.

Kursus dan bengkel menyediakan dokumen tersebut diconsultantkan oleh Paisley Consultant.

Cukuplah setakat hari ini. Untuk semua, sedikit perkongsian ilmu quality: Variation is enemy of quality!

Maksudnya: sesuatu yang kita lakukan, perlu konsisten dan kurangkan variasi. Lagi banyak cara kita melakukan sesuatu, lagi kurang kualiti sesuatu itu. Jadi, lakukan dengan konsisten!

Sehingga bertemu lagi,

~leLabu~
 

Khamis, 3 Mei 2007

Puaskan Hati Pelanggan

Salam sejahtera,

Oh, kepuasan hati pelanggan bukan sahaja dengan memberikan produk atau perkhidmatan harga murah!

Cerita saya di sebuah kedai cuci kereta:

Niat saya sangat suci dan murni, untuk memberikan keuntungan kepada sebuah kedai cuci kereta di Balik Pulau. Apatah lagi kedai tersebut sebuah kedai bumiputera.

Semasa saya sampai, terdapat 2 buah kereta sedang dicuci dan 2 buah lagi yang menunggu giliran untuk dicuci. Berbekalkan pengalaman mencuci kereta di kedai-kedai milik tokei-tokei Cina di seluruh pelosok Pulau Pinang, agak-agak saya, kereta saya boleh siap selepas setengah jam.

Saya dan isteri dengan gembira melangkah ke gerai makan di sebelah, sekadar minum sementara menunggu kereta dicuci.

Setengah jam berlalu, baru siap sebuah. Satu jam, siap lagi dua buah!

Nak tahu? Saya dan isteri terpaksa menunggu selama dua jam untuk kereta itu siap dicuci!

Biasanya saya menunggu setengah jam untuk cuci kereta. Kali ini saya menunggu sehingga dua jam. Kenapa?

  • Si pekerja-pekerja hanya ada 3 orang untuk dua lorong cucian. Kalo di kedai-kedai lain, ada lebih 5 orang. Setiap kereta akan dikerumuni oleh 5 orang pencuci kereta sekaligus. Maka dalam 10 minit sahaja siap cuci, luar dalam.

  • Si pekerja-pekerja tadi mencuci sambil berbual-bual, hisap rokok. Tader konsentarasi untuk menyental kereta! Sebab itulah lembab!

  • Alat-alat yang digunakan begitu terhad. Kalo di kedai-kedai lain, alat-alatannya pasti one to one. Satu lorong cucian satu set alatan.


So, apakah selepas ini saya masih perlu berkompromi, membazirkan masa saya selama satu jam setengah untuk menolong sebuah kedai milik bumiputera yang memberikan perkhidmatan yang hampeh?

Kalo kedai ini berterusan memberikan perkhidmatan begini, adakah ia akan terus dikerumuni atau pelanggan akan lari?

Oh ya! Warga India yang masuk ke negara ini menjadi pencuci kereta, dengan hanya berbekalkan baldi dan sabun mendapat RM6,000 sebulan! Bagaimana servis mereka?

Fikir-fikirlah,

~leLabu~

p/s: Saya menulis ini semalam. Ketika ini saya dalam perjalanan ke Glenmarie, Shah Alam. Jadi, post ini adalah automatic post... 

Rabu, 2 Mei 2007

Gaji Kakitangan Awam Wajar Dinaikkan

Salam pertemuan,

Sebelum ke tajuk utama, iaitu wajar ker tak gaji kakitangan awam dinaikkan, ini ada tajuk sampingan:

Beza Lelaki dan Perempuan Dalam Membeli Belah
  • lelaki - membeli belah hanya bila ada keperluan. Katakan baju. Lelaki hanya akan ke kedai untuk beli baju bila dia nak beli baju. Bila dia nak beli baju, tak kisahlah baju itu harganya ketika itu mahal atau murah, dia tetap akan beli baju itu. Itu lelaki, beli bila ada keperluan. Lepas beli, dia terus blah...
  • perempuan - membeli belah bila ada offer/sale. Katakan baju. Walaupun baju dah banyak perempuan tetap akan beli baju bila dia tengok kat kedai tu ada offer/sale. Memanglah harga ketika itu murah, tapi kalo dah setiap kali ada offer/sale nak beli, tak ker rabak jugak poket tu. Itu perempuan, beli bila ada offer/sale. Lepas beli, dia tak nak blah lagi...
Ok, kembali ke tajuk utama:

Bagi yang tidak tahu, gaji permulaan bagi kerani kerajaan gred 17 (kumpulan sokongan 2) hanyalah RM600 lebih. Dan bila dicampur elaun, boleh mencecah RM1,000 sahaja. Itu untuk gred 17, bagaimana pula dengan gred 1- 16 (kumpulan sokongan 1) ?

Tahukah anda semua, yang gred 1 ini, selepas kerja berpuluh tahun, gaji terakhir baru RM1,000? Dan sesudah bersara, pencen bulanan hanyalah RM500.

Apa kata kalo kita kaji perbelanjaan sebulan, orang biasa - naik motor, bini tak kerja, ada anak 3 semua sekolah rendah, dok rumah kos rendah:

Duit sewa/pinjaman rumah - RM200
Duit minyak - RM100
Duit makan (5 org x 3 kali makan x RM2 x 30 hari) - RM900
Bil air/elektrik/prepaid - RM50

Semua dah RM1,250.

Perbelanjaan dah lebih dari gaji. Rasanya ini basic jer yang saya kira. Tak campur duit court mammoth, duit pengasuh, yuran sekolah, yuran tuisyen lagi ni. Yang saya kira pun paling minimum. Eh, mana ada sekarang ni sekali makan tengahari RM2?

Wajar atau tidak gaji mereka ini dinaikkan?

Kalo tanya saya, gaji mereka ini wajar dinaikkan.

Tapi bagi saya juga, hanya gaji kakitangan sokongan sahaja yang perlu naik. Gaji yang JUSA itu padan-padanlah. Mereka tidak buat apa-apa pun. Kerja hanya setakat mengarah yang dibawah. Kemudian menggunakan segala kemudahan pejabat yang disediakan, termasuk untuk ahli keluarga. Untuk apa gaji mereka ini turut dipohon untuk dinaikkan?

Berapa gaji yang JUSA ini? Jawabnya, basic RM5,000 ke atas dan dicampur semua elaun, busuk-busuk pun dapat RM10,000. Kemudian mendapat segala kemudahan pejabat, kereta dan macam-macam lagi. Gunakan kereta kerajaan untuk pungut anak balik sekolah. Gunakan kereta kerajaan untuk bawak bini pergi salun. Pendek kata gaji RM10,000 tu semua boleh masuk bank, simpan! Berpadan-padanlah!

Sebelum saya mencarut, bye...

~leLabu~

p/s: Sorry teremosional sikit. Apsallah susah sangat nak naikkan gaji kakitangan yang memang memerlukan ni. Oh, satu lagi, gaji permulaan kakitangan gred 17 ke bawah ni, di bawah garis kemiskinan. So, kakitangan kerajaan sebenarnya orang miskin di Malaysia. Orang miskin di Malaysia ni, kebanyakannya kakitangan kerajaan!

=================
UPDATE 21 MEI 2007
=================

YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, telah mengumumkan kenaikan gaji kakitangan awam pada perhimpunan hari pekerja sektor awam pada 21 Mei 2007. Kenaikan gaji adalah seperti berikut:

Gred 1-16 : Kenaikan 35%
Gred 17-40 : Kenaikan 25%
Gred 41-54 : Kenaikan 15%
JUSA : Kenaikan 7.5%

Elaun Kos Sara Hidup (COLA) dinaikkan 100%

Dan pesanan tegas YAB Perdana Menteri kepada peniaga-peniaga, jangan naikkan harga barang, kerana masih ramai pembeli yang tidak naik gaji. Kakitangan awam hanyalah sebahagian kecil pekerja di Malaysia. Jangan jadikan alasan untuk menaikkan harga barang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...